-Fényezési módok
-Festéktipusok
Hogyan készül a
fényezés?
A fényezés
menete: Az alábbiakban röviden ismertetjük az
autófényezés főbb lépéseit az előkészítéstől a használatba vételig.
1; Az
állapotfelmérés során a megrendelő igényei és az autó állapota
alapján kiderül, hogy milyen jellegű karosszériamunkára, illetve
fényezésre van szükség. A megrendelést követően az autót
előkészítjük a fényezésre.Első lépésben az adott területről minden, a
festést akadályozó elemet eltávolítunk. Le kell szerelni a
díszléceket, kilincseket, lökhárítókat, ki kell szednünk az
ablaküvegeket, lámpákat, indexeket, szellőzőt, stb.; attól függően,
hogy mely részét fényezzük az autónak.
A fent említett részek szétszerelése
nélkül a fényezés nem lesz tökéletes, a festék könnyen felválhat
ezeken a helyeken. Ha belső fényezést is kérnek, vagyis a belsejét
(az ún. falcokat) valamint a csomagteret, motorteret is festetni
szeretnék, akkor mindent ki kell szedni az autóból, még a motort is.
A motortér festése (és emiatt a motor kiemelése) elég munkaigényes
és költséges folyamat, ez csak igen komoly sérülésnél, ill. az autó
más színűre festésekor lehet szükséges.Az ajtók belsejének (a falcoknak) a festése
esetén az ajtó külső-belső szétszedését és leszerelését javasoljuk,
ill. mi így vállaljuk, hiszen csak így lesz jó minőségű és tartós az
eredmény.
2; Ezután következik az előkészítés, a csiszolás,
alapozás. (Itt most külön nem térünk ki a fényezés minőségét
igencsak befolyásoló megfelelő lakatosmunkára részletesen. A
karosszériamunkáról röviden csak annyit, hogy fontos a megfelelő
szakember kiválasztása. Az igazán jó lakatos nemcsak az eredeti
ívet, formát, hanem a lemez merevségét is helyre tudja állítani, ami
után csak minimális kitt használata szükséges a tökéletes forma
visszaállításához. Alapelvünk, hogy mindig a lehető legkevesebb
kittet használunk, hiszen a két anyag - a fém és a kitt - hőtágulása
különböző, így a vastag kittréteg később leválhat az autóról.)
(Megjegyzés: az autójavításban használt anyagot kittnek és nem
gittnek hívjuk, ahogyan gyakran hallani.)
A jó előkészítés az egyik legfontosabb a minőségi
fényezés szempontjából. Sokan itt spórolnak idővel, anyaggal, s ezt
az elkészült munka tartóssága bánja.
A csiszolás mértéke függ az autó korától, ill. a
rozsdásodás fokától. Erősen korrodált alkatrészek esetén előnyösebb
a korrodált rész cseréje, mert e nélkül csak ideig-óráig lesz
megfelelő a festés. A kevésbé rozsdás alkatrészeket speciális
tárcsákkal fémig csiszoljuk.
Ezután egy erősebb összetételű ún. üvegszálas kittből
hordjuk fel az első réteget, majd megint csiszolás, persze már
finomabb papírral. Takarópapírral vonjuk be a fényezésre nem
kerülő elemeket. Ezt követően a füllert fújjuk fel, ami
tulajdonképp egy töltő/kitöltő anyag. A felvitt réteg utáni
száradási (várakozási) idő változó. Veterán autóknál hosszabb időt
kell hagyni, hogy a vastagabb réteg megfelelően kiszáradjon,
kikeményedjen.
3; Csak mindezek után kezdődhet
el az autó tényleges fényezése. Az erre a célra speciálisan
kialakított megfelelő hőmérsékletet biztosító hőkamrában, a
fényezőkabinban. Profi fényezést a levegőben található apró
porszemek, szennyeződések miatt nem lehet pl. garázsban produkálni.
Fényezés előtt por-, és zsírmentesítővel teljesen letisztítjuk a
gépkocsit. A korábban előkészített autót / elemeket a kabinban
ragasztjuk ki, miközben az átveszi a kabin hőmérsékletét. A kocsira
a 2-3 bar légnyomással működő szórópisztollyal több rétegben szórjuk
fel a festéket. Az egyes rétegek felvitele között pár perc szünetet
kell tartani. A jól takaró színeket, kétszer is elég átfújni, de van
olyan szín, melyet 3-4 rétegben kell felvinni. Egy autóra - teljes
fényezés esetén - 2-4 liter festék szükséges, persze a mennyiség a
kocsi méretétől és színétől is függ. Megjegyzem, hogy a túlzott
gondossággal ápolt autók fényezése esetenként problémás lehet, mivel
az ápoló anyagokból származó szilikon a festést kráteressé
alakítja.
4; A legtöbb esetben a fényezést a lakkozás követi. A
legtöbb 5-10 évnél fiatalabb autónál már minden szín gyárilag
felüllakkozott (a matt akril színre egy fényt adó lakk réteg kerül),
ezért a javított elemeket is lakkozni kell a szín felvitele után. A
fényezés típusától függően 1, de akár 3 rétegben visszük fel a
lakkot.
5; Az utolsó réteg felvitele után kb.
negyed órával kezdődhet a szárítás. A fényezőkabinban ilyenkor 60
fok feletti hőmérséklet van, amiben 30-40 percet tartjuk az autót.
Az autó a kihűlést követően óvatosan összeszerelhető, majd 20-72 óra
további kikeményedési idő után használatba vehető. Télen, sózáskor,
esős időben nem javasolt az azonnali használat. Az autó vízzel akár
pár óra múlva mosható, vegyszeres vízzel csak 3 nap múlva. Az
autómosókban használt nagynyomású mosót a frissen fényezett elemek
esetében a festék gyártója 2 hétig nem
javasolja.
-Fényezési módok -Festéktipusok
<<<
vissza |